Islam itu Indah...

Berjalan meniti laluan hikmah...

Jalan Pilihan




Insan mana yang tidak inginkan kebaikan. Sedangkan sudah menjadi fitrah manusia bahawa kebaikan itulah pilihan. Namun, ramai yang tidak tahu membezakan kebaikan dan kebenaran.

“kebenaran itu tidak ada dua, tiga atau seterusnya. Kebenaran itu cuma satu. Kebenaran yang satu itulah yang di cari oleh setiap insan. Ada yang berjaya menemuinya dan ada yang gagal menemuinya…”
Ust Ashaari, Global Ikhwan Corp.

Dan banyak lagi cara tafsiran kebenaran bagi insan yang yang juga sama memikirkannya. Perjalanan mencari kebenaran itu adalah jalan mencari tuhan, Allah swt yang memiliki dzat yang tertinggi. Setiap hati yang sedar sering bertanya:

Bagaimana untuk bermula?

Berapa jauhkah perjalanan ini?

Dan yang paling penting sekali…

Bagaimana jika tersalah langkah!

Betapa sedihnya hati bila mengetahui langkah yang di pilih adalah jalan yang salah. Terasa malu menghadap Allah swt. Mengingatkan kembali betapa hinanya kita sebagai hamba. Taraf yang paling rendah dalam susur galur peradaban sosial dunia. Apalagi dihadapan kerajaan langit, tidak layak kita sebagai manusia untuk meminta apa-apa.

Namun jangan kita pernah terlupa, kasih sayang Allah swt itu lebih mendahului daripada murkaNya. Yang setiap yang kita lalui itu adalah ujianNya. Setiap apa yang kita lalui, asalkan niat ikhlas kerana Allah swt, kita tidak akan pernah tersalah langkah. Betapa besarnya kasih sayang Allah swt kepada kita dan betapa ruginya manusia tidak menyedari. Seorang sahabat sering berpesan ketika saya bersedih,

“ kalau Allah swt makbulkan doa kita, bermakna Allah swt menyayangi kita. Kalau Allah swt lambat memakbulkan doa kita maka Allah swt menguji kita kerana Allah swt menyayangi kita. Tetapi jika Allah swt tidak memakbulkan doa kita, maka Allah swt ada yang lebih baik untuk kita, kerana sesungguhNya Allah swt amat menyayangi kita”

Tetap dan teguhlah dengan jalan yang dipilih. Dan yang pastinya, pilihlah jalan yang terbaik. Dan ingatlah ayat-ayat cinta dari Allah swt,

“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh”
61:4

Janji Allah swt adalah janji yang nyata. Dan janjiNya adalah semangat perjuangan kita. Tidak kira jalan apa yang di pilih, selagi kita memegang perintahNya dan mengerjakanNya, tidak akan ada jalan yang salah untuk di lalui.

Berjuanglah bagaikan hari esok adalah penghujung perjuangan…..

0 comments:

Post a Comment

Salam Ukhuwah Fillah



Kita bukan yang memulakan islam...
Bukan juga yang mengakhirkan islam...
Kita cuma manusia yang berada di tengah-tengah...
yang hanya menyambung sedikit tali perjuangan islam...
dan bila tiba masanya, akan di sambung oleh manusia lain...
buatlah yang terbaik, kerana jika engkau leka...
Allah akan gantikan dengan manusia lain...
Nauzubillah...

Iluvislam

iluvislam

Friends...=)